MUBI
Vissza a hírekhez
Munkavállalók adatkezelése

Minden amit munkáltatóként tudnia kell a diákok alkalmazásáról

A diákok foglalkoztatása sok előnnyel jár mind a munkáltatók, mind a fiatalok számára. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat, hogy mindenki számára egyértelmű legyen a jogi keret és a gyakorlati teendők.

MU
MUBI szakmai csapat
Munkavédelem, tűzvédelem és compliance
Minden amit munkáltatóként tudnia kell a diákok alkalmazásáról

A diákok foglalkoztatása sok előnnyel jár mind a munkáltatók, mind a fiatalok számára. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat, hogy mindenki számára egyértelmű legyen a jogi keret és a gyakorlati teendők.

A diákok szülői engedéllyel 16 éves koruktól dolgozhatnak, de szünidőben már a 15 éves nappali tagozatos tanulók is vállalhatnak munkát. Foglalkoztatásuk három módon valósulhat meg.

1. Írásos munkaszerződéssel, amelynek tartalmaznia kell a következő elemeket:

  • Alapbér: Ez az összeg, amit a diák a munkájáért kap.
  • Munkakör: Az a pozíció vagy feladat, amit a diák elvégez.

Bár a munkaviszony időtartama, jellege és a munkavégzés helye nem kötelező tartalmi elemei a munkaszerződésnek, jó gyakorlat ezeket is belefoglalni. Fontos, hogy a 18 év alatti diákok szerződésének megkötéséhez a törvényes képviselő (többnyire a szülő) írásos hozzájárulása szükséges. Enélkül a szerződés érvénytelen.

A munkaviszony létrejöttét a munkáltatónak be kell jelentenie a NAV-hoz a munkavállaló munkába lépéséig. Ez a bejelentés elengedhetetlen ahhoz, hogy a foglalkoztatás ne minősüljön feketemunkának, és hogy a diák munkavállaló jogosult legyen nyugdíjra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra és álláskeresési ellátásra.

2. Egyszerűsített foglalkoztatás

Ebben az esetben nem szükséges írásos szerződés, elegendő a NAV-nál történő bejelentés. Bár nem kötelező, érdemes egy írásos megállapodást kötni, amely tartalmazza a diák alapbérét és munkakörét. Ez a szerződés biztosítja mindkét fél számára a munkaviszony feltételeinek egyértelmű meghatározását. Ezt követően, még a munkavégzés megkezdése előtt, be kell jelentenie a foglalkoztatást a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).

A bejelentés történhet online az Ügyfélkapun keresztül, vagy telefonon. Ez nélkülözhetetlen, mivel enélkül a foglalkoztatás illegálisnak minősül. Az egyszerűsített foglalkoztatásban dolgozó diákok jogosultak nyugellátásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra és álláskeresési ellátásra is, amennyiben a munkáltató időben és megfelelően bejelentette őket a NAV-hoz. Az ilyen foglalkoztatás mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetében legfeljebb évi 120 napra, alkalmi munka esetében pedig legfeljebb öt egymást követő napra, havi 15 napra, éves szinten pedig 90 napra korlátozódik.


3. Iskolaszövetkezeteken keresztül

Ez a forma rugalmasságot biztosít mind a munkáltatóknak, mind a diákoknak, mivel az iskolaszövetkezetek szervezik meg a munkavégzést és biztosítják a megfelelő jogi hátteret.

Ahhoz, hogy munkáltatóként diák munkavállalókat alkalmazzon iskolaszövetkezeten keresztül, először fel kell vennie a kapcsolatot egy iskolaszövetkezettel. Miután megtalálta a megfelelő partnert, szerződést kell kötni velük, amely tartalmazza a munkavégzés részleteit, feltételeit és a szolgáltatási díjakat.

A következő lépés a munkaerő igénylése. Határozzuk meg, milyen munkakörökre van szükségünk, milyen képességekkel és tapasztalatokkal kell rendelkezniük a diákoknak, valamint a munkavégzés helyét és időpontját. Ezt követően a szövetkezet felkutatja a megfelelő diákokat és bemutatja őket a munkáltatónak.

Fontos megjegyezni, hogy az iskolaszövetkezeten keresztüli diákmunka során a diákokkal kapcsolatos adminisztratív feladatokat az iskolaszövetkezet végzi. Ez magában foglalja a diákok bejelentését, a bérszámfejtést, valamint a szükséges biztosítások megkötését. A munkáltatónak csupán az elvégzett munka alapján kell fizetnie a szövetkezetnek, amely továbbítja a bért a diákok felé.

Munkabér

A diákoknak legalább a minimálbér jár, ami napi 8 órás munkánál 2024-ben bruttó 266 800 forint havonta. A minimálbér összege a napi 8 órás teljes munkaidőre vonatkozik, részmunkaidős foglalkoztatás esetén annak időarányos részét kell megfizetni - az alábbi táblázatban ez látható pontosan.

Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium

Amennyiben a diák munkavállaló olyan munkakört lát el, amely legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igényel (ez leginkább csak a 18. életévét már betöltött fiatalok esetében jöhet számításba), és a megkívánt középfokú iskolai végzettséggel vagy szakképzettséggel rendelkezik, részére magasabb összegű, ún. garantált bérminimum jár.

Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén alapbérként, illetve teljesítménybérként - a meghatározott feltételeknek megfelelően - legalább a kötelező legkisebb munkabér 85%-a, garantált bérminimum esetén 87%-a jár.

Munkaidő és pihenőidő:

  • Munkaidő: A fiatal munkavállalók napi munkaideje legfeljebb 8 óra lehet, a 16 évesnél fiatalabbak esetében pedig legfeljebb 6 óra. Kivételt képeznek a 15 évesek, akik iskolai szünetben végezhetnek napi 8 órás munkát.
  • Pihenőidő: A napi munka befejezése és a következő napi munka megkezdése között legalább 12 óra pihenőidőt kell biztosítani. A fiatal munkavállalók éjszaka (22:00 és 06:00 óra között) nem dolgozhatnak, és nem rendelhetők el számukra túlórák.
  • Szabadság: A diákoknak is jár szabadság, mely az alapszabadságon túl életkortól függően pótszabadság is lehet. A 18 év alatti munkavállalóknak évi plusz 5 nap pótszabadság jár. Rövidebb foglalkoztatás esetén az éves szabadság időarányos része illeti meg őket. Ha a diák csak egy hónapig dolgozik, akkor is arányosan jár neki a szabadság.

Fontos tudnivalók a fiatalok foglalkoztatásáról:

  • A fiatal munkavállalók nem dolgozhatnak éjszaka, és nem rendelhetők el számukra túlórák.
  • A napi munkaidő legfeljebb 8 óra lehet, 16 évesnél fiatalabbak esetében 6 óra.
  • Két munkanap között legalább 12 óra pihenőidőt kell biztosítani.
  • Hetente két pihenőnapot kell biztosítani a fiatal munkavállalóknak.

A foglalkoztatónak az adóévi összes jövedelemről és a levont közterhekről igazolást kell kiállítania 2025. január 31-éig, amire a diáknak jövőre szüksége lesz a NAV által készített személyijövedelemadó-bevallási tervezet ellenőrzéséhez.

Ez is érdekelheti

Összes hír

Kérdése van a fentiekkel kapcsolatban?

Az élő bemutatón a saját dokumentumain nézzük meg, mit érint Önöknél, és mi az, ami már rendben van.

Foglaljon időpontot